חודש זה מתואם עם הענף הארצי השמיני Wei - ענף ערוץ המעי הדק - Xiao Chang והקשר אל חיית העז.
הקסגרמת החודש היא הקסגרמה 33 המכונה Dun .
אטימולוגית Dun - חזיר קטן / יונק / תינוק בתנועה. פרשנות נוספת - חזיר קטן הנתפש ביד ומשמש כקורבן מנחה. הפרשנות המקובלת היא - לברוח / להתחבא / נסיגה.
הסימנייה לחזיר קטן נקראת Tun והיא הסימנייה הזהה לסינדרום החשוב - Ben Tun או Ben Tun Qi "תסמונת החזרזירים הקטנים הרצים". סינדרום זה מתואר ומופיע ב Nei Jing וב Nan Jing אך ביתר פירוט ב Shang Han Za Bin Lun מאת Zhang Zhong Jing .
שלושת ענפי הקיץ הם Si Wu Wei . הענף Wei הינו מפרק הזמן של הקיץ המאוחר המתואם עם המיקום של האדמה על פי ה Wu Xing.
אטימולגית Wei מראה במקור עץ עם פירות בשלים ועל כן גם מופיע כמרכיב הכרחי לצד הפה בסימנייה Wei המבטאת טעם. זהו הזמן של השפע והטעמים של הצומח.
בפרק 8 של ה Su Wen נכתב על המעי הדק - Xiao Chang כי הוא כלי שלם של שפע.
מבנה הקסגרמת Dun מורכבת למטה מטריאגרמת Gen / Ken ולמעלה מטריאגרמת Qian . אלו השמים מעל ההר, או בצורה אחרת ההר שמגיע אל השמים. החודש החמישי המכונה Wu מציג את הקסגרמת Gou - המפגש. הקסגרמה זו מתארת את מצב של מפגש של ה Yin ב Yang. ההקסגרמה Dun בחודש השישי ממשיכה תנועה זו של התעצמות ה Yin ומבטאת זאת דרך כוחה של טריאגרמת Gen - ההר.
הר עשוי אדמה (טריאגרמות Kun- ארץ, ו Gen - הר, משלימות את ציר האדמה בסידור של Wen Wang) המצטברת ממנה ניתן להגיע גבוה אל השמים, על כן היא מכונה גם טריאגרמת ההתבוננות.
חודש יוני הוקדש לידיעה כיצד לשוב פנימה, למפגש ולששת החודשים הקרובים בחסות חוכמת האשה וה Yin.
חודש יולי הוא החודש שמעצים את התנועה העדינה של יוני למקום יציב ומבוסס דרך המשך ההתבוננות פנימה.
כחודש השישי ובתיאום הנקודה השישית על ה Shou Tai Yang - ערוץ המעי הדק, היא הנקודה היחידה שנפתחת כשכף היד ממוקמת על הלב. שמה של הנקודה Yang Lao אינו יכול להיתפס רק בצורה הפשטנית כנקודה שמטפלת בגיל מבוגר / זקנה. הפירוש של Yang הוא הזנה / תמיכה, כפי שמופיע במינוח החשוב Yang Shen - טיפוח והזנת החיים. הפרשנות של Lao היא גיל מבוגר / זקנה, אך הפרשנות המקורית נעוצה בהיות Lao מרכיב נומרולוגי בהגדרת סדר הילודה מהצעיר אל המבוגר. אטימולוגית Lao היא אדם מבוגר לומד.
אם כן משמעות הנקודה יחד עם העובדה שהיא נפתחת כ"דלת סתרים" כשהיד על בית החזה ועל הלב, מסבירה כי זוהי בדיוק מהות חודש זה:
החיבור אל שפע הטעמים בהוויתנו דרך ההתבוננות הפנימית המתייצבת, המקרבת אותנו אל השמים בתוכנו ששוכנים בליבנו.
רציתי להצביע על עוד אספקט של הקסגרמה Dun.
השבמחקבהיותה מייצגת את איבר הענף של מעי הדק היא נוצרה בתהליך העלייה של יאנג, המתבטא בעלייה של קוים יאנגיים בתוך מבנה ההקסגרמה (tidal hexagram). ב-Yi Jing כל ההקסגרמות מקבלות מספר סמוך להקסגרמות ההפוכות להן: תמונת ראי להקסגרמות האי-סימטריות, היפוך יין-יאנג להקסגרמות הסימטריות. לכן כל הקסגרמות האיברים סמוכות לאלו של האיבר ההפוך בשעון. לדוגמה :1 ו-2 , 11 ו-12 (spleen/tw, lung/bladder). כך גם Dun שמספרה 33 והיא מסמלת את מעי הדק, סמוכה ל-da zhuang שמספרה 34 והיא מסמלת את הכבד.
חוץ מתהליכים הנ"ל של עליית היאנג או הייו, שכתוצאה מתקבלות 12 הקסגרמות האיברים, ישנו גם סדר המספור ה-"רגיל" שלאורכו גם ניתן לצפות בהתפתחות מסוימת. בהקשר הזה מעניין שהחל מהקסגרמה 30 "Li", ועד הקסגרמה 34 Da Zhuan" במלל הראשי ("השיפוט") מופיע המשפט "ההתמדה תתאים" (perseverance furthers ,利貞, li zhen). המשפט רלוונטי לתהליך שמתחיל ממס' 30 "Li". היא האחרונה בחלק הראשון של Yi Jing (המחולק לשני חלקים: 1-30 ו-31-64) , משמעותה "אש" או "היצמדות" (היא מורכבת משתי טריגרמות Li, אש) ומסמלת הגעה לאמת פנימית או שמימית ויכולת להיצמד אליה. אותה האמת נרכשה לאורך החצי הראשון של הדרך. הכניסה אל החלק השני של הספר מתחילה מניסיון להוציא מהכוח אל הפועל, לעבור מהאמת הנרכשת אל הפעולה החיצונית. לתהליך הזה יש דינמיקה משלו. מעבר שכזה לא יכול להיות חפוז או להתבצע במסלול שרירותי, אלא חייב להיות מדוד, ולהתחיל מ-"השפעה" (מס 31, המשולה לנישואין בין הצעירים הבטולים), להמשיך ב-"קביעות" (מס 32, המשולה לשמירה על היחסים, או לתנועה מתמדת של גרמי השמיים, קבועים בתנועתם, אבל נעים כל הזמן), ואז דרך ה-"ריצה", מס' 33, להגיע אל "עוצמת הגדול" (מס' 34, שמדברת על הפעלת כח רב שלצורך איסופו הייתה נחוצה ההתמדה השקטה שהתחילה במס' 30).
ההקסגרמה שלנו, מס' 33 , נמצאת רגע אחד לפני המעבר אל הפעולה העצומה, צעד אחד לפני ההרצה האמתית. כאן, על מנת לשמור על תנועה חלקה, צריך לעשות כמה צעדים אחורה כדי לצבור תאוצה ולרוץ כמו שצריך. על זה מדברת הקסגרמה מס' 33, שלפעמים מתורגמת כ-"נסיגה", "Retreat". מעניין שבתיאור ההקסגרמה כתוב "לכל מה שקטן ההתמדה תתאים"
(In what is small, the perseverance furthers",
Xiao Li Zhen"). המילה הנוספת "קטן" xiao מופיעה בשמות של כמה מהנקודות של הלב והמעי הדק. ודווקא כאן צריך לקחת כמה צעדים אחורה, לסגת בענייני ה-"קטנים", בענייני האש הקטנה, שהיא למעשה אש הקיסר, על מנת להגיע אל העוצמה שהכבד עשוי לצבור ולהפעיל. ההתמדה כאן, לאורך כל התהליך, כנראה מסמלת את אנרגיית האדמה, שמייצרת את הציר "מעי הדק--כבד".